Jägersro tar unika vägar för att locka ny publik

Familjedag, STL med V75 och Paralympiatravet samma tävlingsdag – lördag nionde april.

Jägersro försöker hitta nya vägar för att få publiken att komma tillbaka till travbanan och lördagen den nionde april ska det finnas något för alla.


– Vi har fått lära oss att 70 procent av stampubliken är född in i sporten, att hitta ny publik på det sättet är ett mycket långsiktigt projekt, säger Kent Öhlander, vd på Jägersro. Istället försöker vi jobba med aktiviteter som attraherar fler personer och vi provar att nå dem genom helt nya kanaler.

Jägersro har planerat för lördagens event under våren, jobbat fram ett program som ska locka fler än bara travnörden till banan.

– Du ska kunna ta med dig barnen och de ska kunna ha roligt, så vi skapade en familjebiljett och har aktiviteter för alla i familjen, säger Birthe Perlby, marknadschef på Jägersro.

# Det finns ett helt område med aktiviteter för barnen med allt från käpphästtävling, till ansiktsmålning, trolleriföreställning och den obligatoriska ponnyridningen.

# Intill entrén finns ett tivoli.

# Alla barnen får ett påskägg.

# Farmen–Cissi, Cecilia Ahlborg som också är travtränare på Jägersro, vann TV4’s populära Farmen och finns på plats.

– Vi kompletterar alla aktiviteter med fina erbjudanden på mat. Det ska inte vara jättedyrt att t ex få en portion köttbullar och mos bara för att du är på en travbana, förklarar Birthe Perlby.

Jägersro har också använt sig av nya metoder för att nå en ny publik i marknadsföringen. Det har varit rullande reklamspotar på tåg och bussar, en kort film som snurrat ovanför kassorna i livsmedelsbutiker och influensers som spritt banans budskap i sina kanaler.

– Dessutom har vi nått över 350 000 människor via våra egna kanaler på sociala medier den senaste månaden.

När startlistorna sedan blev klara steg stämningen ytterligare:

– Bättre lopp än så här kan vi inte få, sa sportchefen Mats Ahlkvist.

Publicerad fredag 8 april 2022.